Головна » 2016»Лютий»27 » Чинники шкідливого впливу ІКТ та шляхи їх подолання на уроках інформатики
23:51
Чинники шкідливого впливу ІКТ та шляхи їх подолання на уроках інформатики
Солдатова С.М.
Чинники шкідливого впливу ІКТ та шляхи їх подолання на уроках інформатики.
Засоби інформатизації швидко та невпинно розвиваються. Вплив та значення комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, електронних пристроїв розширюється та поглиблюється до всіх сфер людського життя. Не винятком стає і освіта. Поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі.
Зміни у підходах до навчання створили умови для перебудови особистісних установок взаємодії учителя з учнями. Учитель зобов’язаний виступати у ролі творчого керівника, спрямувати учнів від статичних знань до динамічних, активно користуватися комп’ютерними засобами.
Нові інформаційно-комунікаційні технології на уроках інформатики відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Доведено, що кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. А тепер з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Підсумовуючи вищезазначене - перевагами використання ІКТ на уроках інформатики можна назвати наступні:
можливість урізноманітнювати наочність;
індивідуалізоване навчання;
підвищення рівня зацікавленості учнів навчальним предметом;
можливість кращої реалізації між предметних зв’язків;
сприяння розвитку самостійності та логічного мислення;
стимулювання уважності;
зручність, можливість використання на всіх етапах уроку;
здійснення контролю рівня навчальних досягнень.
Попри всі явні плюси використання ІКТ на уроках інформатики слід сказати і про негативні фактори її впливу на здоров’я та емоційний стан учнів. Робота у класі передбачає, що більшість часу учень буде проводити у положенні сидячи, тому більшість навантаження припадає на шийно-плечовий відділ, зменшується загальний тонус м’язів спини, страждають суглоби. Тривала робота із комп’ютерною технікою призводить до виникнення зорових проблем. Напруження та вплив випромінювання електромагнітних імпульсів зменшують захисні сили організму дитини, підвищують стомлюваність, негативно позначаються на всіх процесах функціонування та життєдіяльності учнів.
У своїй роботі на уроках інформатики я використовую вправи для зменшення зорової втоми та загального навантаження на м’язи. Позитивні відгуки серед учнів отримали: фізкультхвилинки різних форм (вправи за відео фрагментами; використання лише аудіо супроводу; фізкульхвилинка у віршованій формі; хвилина фізичної активності з елементами гри) та вправи для очей (з використанням інструктивних карток; вправи, які передбачають пошук поглядом окремих елементів, які розташовано у класі).
Отже, недотримання санітарно-гігієнічних норм під час роботи з комп’ютером, не правильна організація робочого місця учня, порушення вимог температурного та шумового режимів, вимог до параметрів комп’ютера, а також інтенсивне емоційне, інформаційне навантаження – це чинники, якими сучасний навчальний процес призводить до надмірного психофізіологічного напруження, стресу та значного погіршення стану здоров’я школярів. Все це вимагає обов’язкового здоров’язбережувального супроводу під час роботи учнів у інформаційно-освітньому просторі, розробки нових форм та методів поліпшення стану учнів на уроках загалом, та під час проведення уроків інформатики.